Ter gelegenheid van de Week van de bemiddeling delen wij een artikel dat is gewijd aan de essentiële rol van bemiddeling in de bouw- en vastgoedsector.
Dit vertrouwelijke proces stelt de partijen in staat om actief deel te nemen aan de oplossing van het geschil, onder begeleiding van een onpartijdige bemiddelaar. In tegenstelling tot een rechter, die het geschil beslist, vergemakkelijkt de bemiddelaar het vinden van een wederzijds aanvaardbare oplossing dankzij een constructieve dialoog.
Door de dialoog en het vertrouwen te bevorderen, lost bemiddeling huidige geschillen op en legt het de basis voor duurzame samenwerkingen.
Voor meer informatie over bemiddeling, verwijzen wij u naar het interview met Ulrike Beuselinck, erkend bemiddelaar, dat u hieronder kan raadplegen.
Wij herinneren u aan het belang van het ter beschikking stellen van ons klachtenformulier op uw website voor uw klanten. Zonder dit document zal het voor ons moeilijk zijn om in te grijpen in geval van een geschil.
Bovendien wordt bemiddeling vaak gezien als gunstig voor consumenten, maar het is in werkelijkheid een neutraal en eerlijk platform voor alle partijen. Onder toezicht van een onpartijdige bemiddelaar biedt dit proces, dat door de Federatie wordt gefinancierd, een alternatief voor juridische procedures, die vaak lang en kostbaar zijn. In tegenstelling tot de rechtbanken wordt bemiddeling doorgaans binnen enkele weken of maanden afgerond. Het is volledig vrijwillig en kan op elk moment zonder juridische gevolgen worden beëindigd. Als er een overeenkomst wordt bereikt, is deze definitief en kan deze worden vastgelegd in een contract, waarmee de oplossing van het geschil wordt gegarandeerd.